Stadswandeling

Wandelen met de stadsgids

Een hele leuke manier om de historische binnenstad van Nijkerk te leren kennen. De stadswandeling duurt ongeveer anderhalf uur en kost € 6,– p.p. Er zijn ook themawandelingen, zoals een wandeling langs de Joodse historie of de oorlogsmonumenten of een wandeling langs de Breede Beek (hieronder meer info). Voor reserveringen:

Van mei t/m september is er elke woensdag een wandeling die 14 uur start bij het museum. Aanmelding hiervoor is niet nodig en de wandeling gaat altijd door. € 6 per persoon.

Stadswandeling: € 6,– p.p., bij groepen van 10 of meer personen 10% korting (€ 4,50 p.p.). U kunt in de museumwinkel ook een boekje kopen en de stadswandeling zelf lopen (€ 3,75). Ook leuk: culinaire wandeling.

Het team stadsgidsen van Museum Nijkerk; Foto: Gerrit van de Veen

Stadswandeling langs de Brede Beek
Nijkerk is ontstaan langs de Brede Beek. Het deel van de beek dat door het centrum loopt, volgen we vanaf het stadspark (met een beeld van een tabaksspuwer), langs het onderkluisde gedeelte naar het Plein. Hier is de plek van de voormalige watermolen gemarkeerd. Via de Kolkstraat komen we bij de haven, met een rijke historie en monumentale gebouwen. De Brede Beek gaat bij de haven over in de Arkervaart, waar door de eeuwen heen handel en industrie voor veel voorspoed zorgden.

Stadswandeling langs de Joodse geschiedenis van Nijkerk
Bijna driehonderd jaar lang had Nijkerk een bloeiende, landelijk in aanzien staande Joodse gemeenschap. Met deze stadswandeling wandelt u langs de gebouwen en monumenten die herinneren aan de rijke geschiedenis, vol van verhalen. U leert de plekken van de synagogen kennen, van monumenten waar vroeger joodse stadsgenoten woonden, en de plekken waar we de slachtoffers van de nazi’s gedenken.

Stadswandeling langs oorlogsmonumenten
In het centrum van Nijkerk zijn op verschillende plekken monumenten te vinden waar gebeurtenissen uit de Tweede Wereldoorlog worden herdacht. Voorbeelden zijn gevelstenen van wederopbouw na de eerste oorlogsschade van mei 1940 en een prachtig herdenkingsraam van de gijzeling in het stadhuis van eind 1944. Ook slachtoffers uit Nijkerk worden herdacht, zoals bij de monumenten voor de Joodse slachtoffers, voor de verzetsstrijders en voor de omgekomen militairen in Indië. Met deze wandeling loopt u langs de verhalen uit de periode 1940-1950.